zaterdag 30 mei 2015

Kritisch omgaan met bestaand lesmateriaal


EXTRA exercice F ; KRITISCH OMGAAN MET BESTAAND LESMATERIAAL      

Wij zoeken lesmateriaal voor het niveau van 1vwo en 3vwo, respectievelijk A1 en A2 niveau. voor de vaardigheid spreken/gesprekken voeren en ook voor de schrijfvaardigheid van de leerlingen.

Via de website www.wikiwijsleermiddelenplein.nl  hebben wij onderstaande opdrachten gevonden die ons interessant lijken voor onze leerlingen. Eronder staat wat we er van vinden en hoe je het net iets anders zou kunnen doen.
 
 

Lesmateriaal 1.



Bedenk in welke Franse stad je wil winkelen en bij welke winkel. Met wie, wanneer, hoe je er heen gaat. En wat ga je kopen? zoek ook het adres op van de desbetreffende winkel in die Franse stad. Ga ook 2 bezienswaardigheden bezoeken. Maak hierover een presentatie van 2 minuten en laat ze zien.

Opdracht

Bedenk in welke Franse stad je wil winkelen en bij welke winkel. Met wie, wanneer, hoe je er heen gaat. En wat ga je kopen? zoek ook het adres op van de desbetreffende winkel in die Franse stad. Ga ook 2 bezienswaardigheden bezoeken. Maak hierover een presentatie van 2 minuten en laat ze zien.

Leerdoel

Kennismaken met Frankrijk en Frans praten natuurlijk

Voorwaarden

·         Er mag alleen Frans gesproken worden!

·         Maak volledige zinnen.

Stappenplan

1.     Werk in tweetallen

2.     Neem samen de opdracht door

3.     Stel vragen over dingen die je niet snapt

4.     Je mag alle middelen gebruiken. Dus je boek, internet etc.

 

Deze opdracht is geschikt voor de doelgroep 3vwo. Het niveau is A2 en past bij de groep. De presentaties zouden dan wel helemaal in het Frans moeten zijn, dat is nl. bij deze opdracht niet helemaal duidelijk. Het is een goede manier om aan spreken en aan de gespreksvaardigheid te werken om een dialoog voor de klas te presenteren. De docent kan dan letten op de grammaticale correctheid en ook op de uitspraak en of de woordenschat toereikend is. De opdracht is denk ik voor leerlingen interessant om te doen, omdat zij lekker aan de slag kunnen met informatie opzoeken e.d. Dit is weer eens wat anders dan oefeningen uit het boek maken. Daarnaast heeft de leerling in een beperkt kader toch keuzevrijheid. Hij of zij kiest nl. zelf wat de exacte onderwerpen van gesprek worden. Ze mogen zelf kiezen naar welke winkel en naar welke bezienswaardigheden ze gaan. Dit is een opdracht die redelijk makkelijk is uit te voeren. Je zou een lesuur kunnen besteden aan het werken in een computerlokaal, om de leerlingen de kans te geven op school de nodige informatie al op te zoeken. En een tweede les zou je in je gewone leslokaal de leerlingen hun presentatie schriftelijk af kunnen laten maken. Dan kun je als docent ook goed helpen bij de individuele groepjes.

Kleine aanpassing aan de opdracht:

Ik denk dat het voor de leerlingen fijn is als het onderwerp iets meer afgebakend wordt. Daarom zou ik dan ook alvast een stad kiezen, Parijs in dit geval. Deze stad is groot genoeg en ook bekend genoeg voor de leerlingen om daar een leuke winkel en twee interessante bezienswaardigheden te vinden. Als je de stad al hebt afgebakend verlies je ook minder tijd. Sommige groepjes zouden misschien te lang kunnen nadenken over een stad, en voor je het weet is het lesuur al weer om en moeten ze thuis alles nog verder afmaken.

Een tweede kleine aanpassing aan de opdracht is dat ik zou vermelden dat de presentaties die op een leuke/originele/creatieve manier worden gepresenteerd worden beloond met een hoger cijfer. De presentatie kan zo een minder cijfer wat ophalen op een eenvoudige manier.

 

Lesmateriaal 2.



Educreations is een digibordapp. Vergelijkbare apps zijn Explain Everything, ScreenChomp en ShowMe. Het is een app waarin je op een whiteboard foto’s of tekst kan invoegen en hier vervolgens met verschillende kleuren pennen aantekeningen bij kan maken. Het verschil met een tekenapp is dat je in verschillende dia’s kunt werken en dat er een opname-functie in de app zit. Met de app kun je dus eenvoudig een filmpje maken. Dit maakt de app ook uitermate geschikt om bijvoorbeeld instructies te maken voor leerlingen (flipped classroom).

Opdracht


De leerlingen gaan hun familieleden (fictief of echt) voorstellen en vertellen wat de familierelatie is. Daarbij vertellen ze wat hun naam en leeftijd is. Laat de leerlingen met behulp van de app Educreations een stamboom maken van hun (fictieve) familie. Desgewenst kunnen zij een andere familiestamboom uitwerken, bijvoorbeeld die van de opnieuw herkozen president Obama. Zij maken hierbij gebruik van het vocabulaire dat ze geleerd hebben en illustreren de opdracht met plaatjes, tekeningen en foto’s. Het ingesproken filmpje in Educreations laat de hele stamboom zien met details.

Leerdoel


VMBO – spreekvaardigheid – A1 en A2
Kan een reeks uitdrukkingen en zinnen gebruiken om in eenvoudige bewoordingen familie en woonomgeving te beschrijven. Voor bovenbouw aanvullen met andere mensen, leefomstandigheden, opleiding en huidige of meest recente baan.

HAVO/VWO – spreekvaardigheid
De doelstellingen voor HAVO/VWO onderbouw zijn gelijk aan de doelstellingen voor VMBO bovenbouw.


Voorwaarden


  • iPad met de app Educreations
  • Kennis van de app en bediening ervan
  • Internetverbinding voor het uploaden van de filmpjes en eventueel het zoeken van informatie
  • Informatie om de stamboom vorm te geven
  • Vocabulaire om de familie te kunnen voorstellen, namen en leeftijden te kunnen uitspreken

Stappenplan


  1. Zorg dat aan alle voorwaarden voldaan is
  2. Bespreek de opdracht met de leerlingen of geef hen een opdrachtbeschrijving
  3. De leerlingen hebben het vocabulaire geleerd
  4. Laat de leerlingen informatie verzamelen over de stamboom, zij mogen deze illustraties ook zelf maken met bijvoorbeeld een tekenapp
  5. Geef de leerlingen een korte uitleg over de app: hoe voeg je plaatje in, hoe voeg je tekst in, hoe teken je, hoe maak je meerdere dia’s en hoe neem je op?
  6. Bespreek de opdracht en maak indien nodig een uitgewerkte opdrachtomschrijving
  7. Laat de leerlingen bedenken hoe de opbouw van hun filmpje is (welke informatie op welke dia en welke tekst wordt erbij uitgesproken?)
  8. Begeleid de leerlingen bij het opnemen van het filmpje
  9. Let op: in Educreations kun je niet een deel van je filmpje opnieuw opnemen, wel kun je tussen de dia’s door de opname stoppen om even op je spiekbriefje/script te kijken
  10. Laat de leerlingen hun filmpjes uitwisselen en vraag hen elkaar feedback te geven
  11. Laat de leerlingen hun filmpje (link in een e-mail bijvoorbeeld) sturen ter beoordeling
  12. Neem de filmpjes en de beoordeling op in het spreekdossier
  13. Bespreek de activiteit, wat vonden leerlingen ervan en wat hebben ze ervan geleerd?

Tip voor op school


Met de app Educreations kun je alle kanten op. Laat uw kind met allerlei foto’s en tekeningen bijvoorbeeld een toekomstige stamboom van de familie maken!

 

Deze opdracht is heel erg geschikt voor de leerlingen van een 1vwo klas. In eigenlijk elke methode zit wel een hoofdstuk dat over familie gaat, meestal in het eerste jaar van de middelbare school. Het niveau zou voor de leerlingen goed zijn. Als zij eerst via het hoofdstuk dat over familie gaat al kennis hebben kunnen maken met de verschillende benamingen van familieleden dan is deze opdracht heel goed te doen. De leerlingen hebben dan als het goed is ook al geleerd hoe ze kunnen zeggen hoe oud iemand is. Deze opdracht spreekt aan, omdat het een creatieve opdracht is. Je zou deze opdracht ook klassikaal op een saaie manier kunnen doen, maar dit is veel leuker. Voor de leerlingen is het ook fijn dat ze mogen kiezen of ze hun daadwerkelijke familie voorstellen of dat ze een familie verzinnen. Deze presentatie zou je kunnen beoordelen als een S.O. Voor de leerlingen is er niet heel veel voorbereidingswerk voor nodig, maar ze moeten toch al wat woorden kennen en ook moeten ze grammaticaal correct iemands leeftijd kunnen zeggen. Het doel van deze opdracht is heel mooi en helder omschreven, daar zouden wij dan ook niks aan veranderen.

Aanpassing:

Wij zouden alleen punt 10 (de uitwisseling van de filmpjes tussen leerlingen onderling voor feedback) overwegen om weg te laten. Wat we wel zouden doen is de filmpjes in de klas laten horen en dan bespreken, zodat de docent kan horen wat de leerlingen zoal hebben geleerd. Als de leerlingen elkaar dan verbeteren heb je meer zicht op het reflectie niveau in de klas. Verder zouden wij niets veranderen aan deze opdracht, omdat deze al goed bruikbaar is in deze vorm.

 

 Lesmateriaal 3.



Deze opdracht is dusdanig groot dat wij alleen de link ervan op onze blog zetten. De opdracht is een webquest waarin de leerlingen hun eigen festival in Frankrijk gaan organiseren.

De opdracht is goed bruikbaar voor een 3vwo klas. De leerlingen werken aan hun schrijf- en leesvaardigheid. Daarnaast werken zij ook aan hun sociale vaardigheden. Plus dat de leerlingen bij deze opdracht veel samen moeten werken.

Deze opdracht is heel uitgebreid en daarom is het ook fijn dat de opdracht erg goed beschreven is. Dit is een leuke opdracht voor de leerlingen, omdat ze binnen een kader eigenlijk alles zelf mogen bedenken. Van de stad waar ze hun festival gaan houden tot aan de artiesten die ze er willen laten spelen. De leerlingen bepalen het allemaal zelf.

Om de opdracht na te kijken is er al een antwoordmodel beschikbaar. Het doel en de uitvoering van de opdracht zijn zowel voor de leerlingen als voor de docent helder beschreven.

Deze opdracht vinden wij dusdanig goed in elkaar gezet dat wij de opdracht niet zouden aanpassen. Het enige wat niet echt uitgewerkt is in de opdracht is de organisatie eromheen. Zoals hoeveel tijd geef je de leerlingen om aan de opdracht op school te werken en wat moet er dan nog in eigen tijd worden afgemaakt. Dat is het enige wat er dan nog bij zou moeten. Wij vinden anderhalve les op school werken genoeg, zodat de leerlingen het grootste gedeelte op school kunnen doen en de rest is dan thuiswerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten